Publikationen
Publikationen und Mitwirkung bei Testentwicklungen
Forkmann, T., Volz-Sidiropoulou, E., Helbing, T., Drüke, B., Mainz, V., Rath, D., Gauggel, S., Teismann, T. (2019). Sense it and use it: Interoceptive accuracy and sensibility in suicide ideators. BMC Psychiatry
Volz-Sidiropoulou, E., Rings, T., Wagg, A.S, Leistner, N., Gauggel, S., & Kirschner-Hermanns, R. (2018). Development and initial psychometric properties of the ‘ICIQ-Cog’: a new assessment tool to measure the disease-related impact and care effort associated with incontinence in cognitively impaired adults. British Journal of Urology, 122(2), 309-316, DOI: 10.1111/bjui.14186.
Meessen, J., Mainz, V., Gauggel, S., Volz-Sidiropoulou, E., Sütterlin, S., Forkma nn, T. (2016). The relationship between interoception and metacognition: a pilot study. Journal of Psychophysiology, 30, 76-86. DOI: 10.1027/0269-8803/a000157.
Volz-Sidiropoulou, E., Boecker, M., & Gauggel, S. The positive illusory bias in children and adolescents with ADHD: further evidence. Journal of Attention Disorders published online, DOI: 10.1177/1087054713489849.
Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. Do subjective measures of attention and memory predict actual performance? Metacognition in older couples. Psychology and Aging, 27, 440-450.
Forkmann, T., Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., & Gauggel, S. (2012). Das medizinisch-psychologische Testportal Psychometrikon: „Open Access“ für diagnostische Instrumente. DKPM 2012.
Forkmann, T., Norra, C., Wirtz, M., Vehren, T., Volz-Sidiropoulou, E., Westhofen, M., Gauggel, S., Boecker, M. (2011). Prevalence of depression in otorhinolaryngologic inpatients. BMC Ear, Nose and Throat Disorders, 11, DOI:10.1186/1472-6815-11-7.
Forkmann, T., Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., Spreckelsen, C. & Gauggel, S. (2011). Freier Zugang zu diagnostischen Instrumenten: Das medizinisch-psychologische Testportal Psychometrikon. Zeitschrift für Neuropsychologie, 22 (3), 206.
Forkmann, T., Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., Gauggel, S. (2011). Open-Access Publikation wissenschaftlicher Tests: Das medizinisch-psychologische Testportal Psychometrikon. Zeitschrift für Medizinische Psychologie, 20, 16. Abstracts zur Tagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Psychologie, Rostock , September 2011.
Volz-Sidiropoulou, E., Takahama, J., Gauggel, S., & Westhofen, M. (2010). Das „Dizziness Handicap Inventory“: Erste psychometrische Kennwerte einer Deutschen Version. Laryngo-Rhino-Otologie, 89, 418-423.
Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., Niemann, H., & Gauggel, S. (2010). Erfassung von Strategien im Umgang mit Aufmerksamkeitsdefiziten – Entwicklung eines Aufmerksamkeits-Kompensations-Fragebogens für die neurologische Rehabilitation. Zeitschrift für Neuropsychologie, 21, 99-108.
Volz-Sidiropoulou, E., Poll, E., Gauggel, S. Erweiterte Altersnormen zum Verbalen Lern- und Merkfähigkeitstest (VLMT). Klinische Diagnostik und Evaluation, 3, 226-243.
Forkmann, T., Böcker, M., Volz-Sidiropoulou, E. & Gauggel, S. (2010). Psychometrikon: Das erste psychologisch-medizinische Open Access Testportal. DRV-Schriften, 88, 134-135.
Volz-Sidiropoulou, E., Pinkawa, M., Fischedick, K., Jakse, G., Gauggel, S. & Eble, J. (2009). Factor Analysis of the Expanded Prostate Cancer Index Composite in a Patient Group after Primary (External Beam Radiotherapy and Permanent Iodine-125 Brachytherapy) and Postoperative Radiotherapy for Prostate Cancer. Current Urology, 2, 122–129.
Gauggel, S., & Volz-Sidiropoulou, E. (2008). Neuropsychologische Diagnostik: Aktueller Stand und Zukunftsperspektiven. Klinische Diagnostik und Evaluation, 1, 107-121.
Volz-Sidiropoulou, E. (2008). Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit. In S. Gauggel & M. Herrmann, Handbuch der Neuro- und Biopsychologie (S. 615-625). Göttingen: Hogrefe.
Volz-Sidiropoulou, E., Boecker, M., & Gauggel, S. Kompetenzskala für Kinder und Jugendliche (KKJ): Erste Ergebnisse einer psychometrischen Evaluation mit der Rasch-Analyse (2008). Zeitschrift für Medizinische Psychologie, 4, 169-176.
Volz-Sidiropoulou, E., Boecker, M., Niemann, H., Privou, C., Zimmermann, P. & Gauggel, S. (2007). Skala zur Erfassung von Aufmerksamkeitsdefiziten (SEA), erste psychometrische Evaluation mit einer Rasch-Analyse. Zeitschrift für Neuropsychologie, 4, 299-309.
Volz-Sidiropoulou, E. Computergestützte Diagnostik (2004). In H.J. Fisseni, Lehrbuch der psychologischen Diagnostik (2. über. und erweit. Auflage) (S. 279-308). Göttingen: Hogrefe.
Ebach, J., Hensgen, A., Klieme, E., Sidiropoulou, E. Problem solving (1999). In: International Life Skills Survey, All-Hands Meeting - Briefing Materials. Washington, DC: National Center for Educational Statistics.
Sidiropoulou, E. (1997). Computerdiagnostik. In H.J. Fisseni (Hrsg). Lehrbuch der Psychologischen Diagnostik (S. 383-410). Göttingen: Hogrefe.
Sidiropoulou, E. (1998). Standardisierung und Normierung eines katamnestischen Fragebogens. Ergebnisse zum „Bonner Fragebogen für Therapie und Beratung“ (BFTB). Diss. Universität Bonn. Bonn/Witterschlick: Wehle.
Mitwirkung bei Testentwicklungen
- BFTB - Bonner Fragebogen für Therapie und Beratung (2003). Fuchs, T., Sidiropoulou, E., Vennen, D. und Fisseni, H. J. Test und Manual. Göttingen: Hogrefe.
- ICIQ-Cog (2018). Volz-Sidiropoulou, E., Rings, T., Wagg, A.S, Leistner, N., Gauggel, S., & Kirschner-Hermanns.
- MMQ - Metamemory Questionnaire (Troyer & Rich, 2002), deutsche Adaptation (2012). Volz-Sidiropoulou, E. www.psychometrikon.de.
- AKO - Aufmerksamkeits-Kompensations-Fragebogen (2010). Niemann, H., Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. www.psychometrikon.de.
- KKJ-Neu - Kompetenzskala für Kinder und Jugendliche (2008). Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., & Gauggel, S., komplett überarbeitete neue Version. Unveröfffentlicher Fragebogen, Institut für Medizinische Psychologie der RWTH Uniklinik Aachen.
- SEA - Skala zur Erfassung von Aufmerksamkeitsdefiziten (2007). Gauggel, S., Volz-Sidiropoulou, E., Boecker, M., & Niemann, H. www.psychometrikon.de.
- EMQ - Everyday Memory Questionnaire (Sunderland, Harris, & Baddeley, 1983), Volz-Sidiropoulou, E. (2007), erweiterte deutsche Adaptation. Unveröfffentlicher Fragebogen, Institut für Medizinische Psychologie der RWTH Uniklinik Aachen.
- PST-Problemlösetests (1998). Institut für Bildungsforschung e.V. New Assessment Tools for Cross-Curricular Competencies in the Domain of Problem Solving for OECD & Statistics Canada: http://www.ppsw.rug.nl/~peschar/TSE.pdf
- New Frameworks for Assessment (1998). OECD & Statistics Canada International Adult Literacy Survey Measuring Adult Literacy and Life Skills: T. Scott Murray, Yvan Clermont and Marilyn Binkley: http://www.statcan.gc.ca/pub/89-552-m/89-552-m2005013-eng.pdf.
Zitierfähige Abstracts
Boecker, Maren; Kreiner, Svend; Volz-Sidiropoulou, Eftychia ; Wirtz, M; Forkmann, T; Nielsen, Tine (2018). Test-Equating in der Depressionsdiagnostik unter Anwendung der probabilistischen Testtheorie. /. 67-69 Abstract from 27. Rehabilitationswissenschaftliches Kolloquium, Deutscher Kongress für Rehabilitationsforschung, Munich, Germany.
Boecker, Maren; Volz-Sidiropoulou, Eftychia ; Nielsen, Tine; Makransky, Guido; Christensen, Karl Bang (2017). Alle Wege führen nach Rom: Trifft dies auch für die Veränderungsmessung zu? In Symposium 45 Anwendung der Item Response Theorie in der klinisch-psychologischen Diagnostik: Nutzen, Stärken & Möglichkeiten. Abstract vom Workshopkongress für Klinische Psychologie und Psychotherapie und 35. Symposium der Fachgruppe Klinische Psychologie und Psychotherapie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Chemnitz, Germany.
Volz-Sidiropoulou, E & Gauggel, S. (2018).Do older and younger adults weigh the same bases in the same manner to produce accurate metacognitive judgments? Tagung Experimentell Arbeitender Psychologen TEAP, Marburg.
Volz-Sidiropoulou, E., Helbing, T., Forkmann, T. & Gauggel, S. (2016). Emotional information processing in memory predictions. Tagung Experimentell Arbeitender Psychologen TEAP, Heidelberg.
Boecker, Maren; Volz-Sidiropoulou, E.; Nielsen, Tine; Makransky, Guido; Christensen, Karl Bang (2016). Quo vadis measurement of change? In: Quality of Life Research, Vol. 25, No. 1, 10.2016, p. 61. ISOQOL conference October 2016 , Copenhagen
Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. (2015). Diagnosticity and utility of Response latency in delayed Judgments-of-Learning. Tagung Experimentell Arbeitender Psychologen TEAP, Hildesheim.
Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. (2014). Metacognition in everyday life context: a multi-method design to assess the association between subjective and objective cognitive measures. 6th biennial meeting of the EARLI Special Interest Group 16 – Metacognition, İstanbul, Turkey.
Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. (2013). Leitung des Symposiums: „Neuropsychology of Metacognition“. 4th Meeting of the ESN - 28th Meeting of the GNP, Berlin.
Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. (2013). Do Subjective Measures of Attention and Memory Predict Actual Performance? Metacognition in Older Couples. 4th Meeting of the ESN - 28th Meeting of the Gesellschaft für Neuropsychologie GNP, Berlin.
Boecker, M., Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. (2013). Content Matters: Degree of Patient-Proxy Agreement is Moderated by the Measured. 4th Meeting of the ESN - 28th Meeting of the GNP, Berlin.
Volz-Sidiropoulou, E., Böcker. M., & Gauggel, S. (2013). Self-Awareness in Children and Adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Further Evidence of the Positive Illusory Bias. 4th Meeting of the ESN - 28th Meeting of the GNP, Berlin.
Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. (2012). Do delayed Judgments-of-Learning of older adults base only on retrieval processes? 5th Biennial meeting of the EARLI, special interest group Metacognition, Milano, Italy.
Volz-Sidiropoulou, E. (2012). Leitung der Arbeitsgruppe „Metakognition: Implikationen für Forschung und Praxis“. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld.
Volz-Sidiropoulou, E.,& Gauggel, S. (2012). Sagen subjektive Urteile zu Aufmerksamkeit und Gedächtnis die tatsächlich erbrachte Leistung vorher? Eine metakognitive Studie mit älteren Paaren. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld.
Volz-Sidiropoulou, E.,& Gauggel, S. (2012). Metakognition im hohen Lebensalter: Erkennen und Einschätzen von Defiziten. 30. Forschungssymposium der Fachgruppe Klinische Psychologie und Psychotherapie der DGPs, Luxemburg.
Forkmann, T., Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., Spreckelsen, C., & Gauggel, S. (2012). Psychometrikon: Eine Open-Access Internetplattform zur Publikation und Entwicklung von psychologischen Testverfahren. 30. Symposium KlinischePsychologie und Psychotherapie, Abstractband. The mind-body connection (S. 24). Luxemburg: Université Du Luxembourg.
Forkmann, T., Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., & Gauggel, S. (2012). Das medizinisch-psychologische Testportal Psychometrikon: „Open Access“ für diagnostische Instrumente. DKPM 2012.
Volz-Sidiropoulou, E., Niemann, H.,& Gauggel, S. (2011). Spiegeln subjektive Urteile von Patienten die Mehrdimensionalität der Aufmerksamkeit wieder? 26. GNP-Jahrestagung, Aachen.
Forkmann, T., Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., Spreckelsen, C. & Gauggel, S. (2011). Freier Zugang zu diagnostischen Instrumenten: Das medizinisch-psychologische Testportal Psychometrikon. Zeitschrift für Neuropsychologie, 22, 206.
Forkmann, T., Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., Gauggel, S. (2011). Open-Access Publikation wissenschaftlicher Tests: Das medizinisch-psychologische Testportal Psychometrikon. Zeitschrift für Medizinische Psychologie, 20, 16. Abstracts zur Tagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Psychologie, Rostock.
Volz-Sidiropoulou, E., Gauggel, S. (2010). Attention Deficits Questionnaire (ADQ): a self-rating scale for the neurorehabilitation. Probabilistic models for measurement in education, psychology, social science and health, Copenhagen, Denmark.
Volz-Sidiropoulou, E., Niemann, H., & Gauggel, S. (2008). Erste Validierungsergebnisse einer Skala zur Erfassung von Aufmerksamkeitsdefiziten (SEA). 23. Jahrestagung der Gesellschaft für Neuropsychologie, Tübingen.
Volz-Sidiropoulou, E., Gauggel, S. (2008). Symposiumleitung: Metakognition im Alter. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Psychologie, Jena.
Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. (2007). Selbsturteile in der Aufmerksamkeitsdiagnostik. 22. Jahrestagung der Gesellschaft für Neuropsychologie, Bamberg.
Volz-Sidiropoulou, E., & Gauggel, S. (2007). Skala zur Erfassung von Aufmerksamkeitsdefiziten. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Psychologie, Hamburg.
Volz-Sidiropoulou, E., Böcker, M., & Gauggel, S. (2007). Kompetenzskala für Kinder und Jugendliche. 16. Rehabilitationswissenschaftliches Kolloquium“, Berlin.
Gassner, D., Volz-Sidiropoulou, E., & Westhoven, M. (2007). Das „Dizziness handicap Inventory (DHI) als Instrument zur Evaluation von Schwindelbeschwerden im deutschsprachigen Raum. Tagung der Vereinigung Westdeutscher Hals-Nasen-Ohrenärzte, Aachen.
Volz-Sidiropoulou, E. Spijkers, W., Schulze, S. & Hoffman, J. (2006). Das Aachener Profil-Modul - Erste psychometrische Ergebnisse mit einer Rasch Analyse. 15. Rehabilitationswissenschaftliches Kolloquium“, Bayreuth.
Sidiropoulou, E. (1996). Mixanismoi psychotherapeutikis epidrasis: prota apotelesmata mias katamnistikis ereunas (Psychotherapeutische Wirkmechanismen: Erste Ergebnisse einer katamnestischen Studie). 5. Griechischer Kongress für Psychologie, Patras.
Sidiropoulou, E. (1999). Application of different models of item-response theories on the problem solving test and presentation of the data analysis procedure. Congress of the „International Life Skills Survey“, Washington DC.
Sidiropoulou, E. (1999). Sampling design and first results of the problem solving test. International Life Skills Survey, Bonn.
Sidiropoulou, E. (1999). The Critical Item Elements (CIE) of the problem solving test. International Life Skills Survey, Bonn.